NRD Начало
Понеделник, 25 Ноември 2024
Начало Калейдоскоп Хари Арабян: В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено
5598
Калейдоскоп

Хари Арабян: В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено

Според скулптора Хари Арабян в една определена възраст човек започва да се връща назад и да търси там отговорите. "Сега интернет ти казва всичко, но не ти обяснява мотивите. Затова в един момент човек има нужда да се върне малко назад, за да открие същността на човешката природа, на търсенията, на вярата." Това разказа той в интервю по повод откриването на най-новата му самостоятелна изложба скулптура в галерия "Пролет" в Бургас

| 08 Ноември 2024, 13:16 ч.
Хари Арабян: В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено
Хари Арабян: В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено
Снимка © Христо Стефанов

Според скулптора Хари Арабян в една определена възраст човек започва да се връща назад и да търси там отговорите. "Сега интернет ти казва всичко, но не ти обяснява мотивите. Затова в един момент човек има нужда да се върне малко назад, за да открие същността на човешката природа, на търсенията, на вярата." Това разказа той в интервю по повод откриването на най-новата му самостоятелна изложба скулптура в галерия "Пролет" в Бургас.

Селекции от фондовете на художествените галерии на Варна, Бургас, Шумен и Добрич са подредени във второто издание на проекта „Галерии. Колекции. Творби“ в галерията на Съюза на българските художници (СБХ) на столичната улица „Шипка" 6.

„Това е проект, който цели да направи видими колекциите на галериите в страната. Той стартира миналата година с една изложба, в която бяха представени галериите от Стара Загора, Сливен, Казанлък и Пловдив. Тогава идеята беше да се направи представителна извадка от всяка една постоянна експозиция. Важно е да се подчертае, че първоначалната идея беше да се направи представителна извадка от постоянните експозиции“, обясни проф. Анелия Николаева, куратор на експозицията.

Тя разказа, че в хода на работата е станало ясно, че има интересни работи, които са и във фондовете, и в депата на галериите.

„За

Възпитаниците на школата по изобразително изкуство към Младежки дом - Пазарджик представиха изложба на тема "За животните с любов" в галерия "Георги Машев", където десетки жители на града се запознаха с творчеството на младите художници.

Малките художници са се справили много добре. Гордеем се, че имаме толкова талантливи деца в града, каза Мария Миланова, посетител на изложбата.

Ръководителите на школата Александра Кисовска и Нели Ризова заедно със своите възпитаници представиха на публиката произведенията. Това беше първата инициатива, с която започва новата творческа година в културната институция.

Виктория издава новия си сингъл In Between, съобщават от „Орфей мюзик“, лицензиант на Warner Music за България. По думите им това е песен за всеки, който изпитва болката от разбитото сърце или самотата.

„In Between е песен за намирането на сила в трудните моменти, показвайки, че да бъдем сами може да ни помогне да израснем и да намерим отново истинската си същност. Песента празнува могъществото на жените, като подчертава красотата на уязвимостта и устойчивостта, която идва от прегръщането на нашите емоции. Тази песен е като пътуване през самотата и себеоткриването. Става въпрос за загубата, но намирането на сила в тази уязвимост... понякога това е единственият изход. Самотата ви учи на уроци и ви помага да се излекувате. Научих се да изпитвам удоволствие да бъда сама и сега чувствам спокойствие и свобода&ldqu

Колективна изложба на участници в петнадесетото издание на Националния пленер по живопис "Шуменско плато" беше открита на втория етаж на Художествена галерия "Елена Карамихайлова" в Шумен.

На церемонията присъства зам.-кметът на община Шумен доц. Виктория Ковчазова, която връчи грамоти за участие на авторите в изложбата.

Във форума се включиха десет художници. Петима от тях от Шумен и петима от други градове.

В пленера и изложбата участваха Галина Халачева и Николай Тодоров от Добрич, Милена Младенова от гр. Бяла, Петър Тепсизов от Ямбол, Пламен Бешков от Пловдив и членовете на Дружеството на шуменските художници: проф. Димитър Балкански, Емилия Дочева, Надежда Русева, Снежана Ценова и проф. Спартак Паскалевски.

Организатори на Националния пленер по живопис "Шуменско плато" са Община Шумен и Дружеството на шуменските художници. Съгласно статута на плене

Микстейпът на рапъра Травис Скот Days Before Rodeo („Дни преди родео“) от 2014 г. достига №1 в класацията за албуми на „Билборд“, изкачвайки се от 106-та до челна позиция, след като виниловите му издания - продавани ексклузивно от уеб магазина на изпълнителя, бяха изпратени на клиентите. 

Days Before Rodeo е четвъртият No.1 на Скот. Преди това той е оглавявал класацията с албумите Utopia (2023), Astroworld (2018) и Birds in the Trap Sing McKnight (2016).

Short n` Sweet на Сабрина Карпентър слиза на второ място, след като прекара първите три седмици на върха на класацията. За четвърта седмица обаче той остава на първо място в чарта за най-популярни стрийминг албуми.

The Rise and Fall of a Midwest Princess на Чапъл Роан не се премества от третата си позиция.

Бившият номер едно

Вглеждане в старите майстори

Първата творба, която посреща посетителите в бургаското пространство за изкуство, е интерпретация на скулптора по картината "Притча за слепците" от Питър Брьогел. Хари Арабян казва, че по някакъв начин тя олицетворява състоянието ни като общество в момента, но и че се надява да не е съвсем прав.   

Част от творбите му представят теми като разпятието с леко намигване към готиката и контрафорса, човешкия дух и вярата, изграждала катедрали в продължение на 200-300 години и обхващащи по няколко поколения, посочва авторът. 

"Всички тези хора са вървели в една посока, вярвайки в нещо сакрално. Нямало я е сегашната динамика. Това ме привлича сега и като майсторство, и като архитектура - това цялостно виждане, което не се променя с времето и с човешката същност. Може би в някаква степен ми липсва това. Затова е и вглеждането ми в старите майстори като към една митология. Правя го, разбира се, с други, съвременни средства, при които пак има търсения в съчетанието на детайли", коментира още Хари Арабян. Той обяснява, че вдъхновението тук не е конкретна религия с нейните сюжети и канони, а по-скоро вярата и усещането за нейното отсъствие. "Липсва сякаш дълбоката цел, но дано греша", допълва скулпторът.

Материали и начини на третиране 

Искам да прегърна всеки един от вас, каза Кичка Бодурова на своите почитатели, изпълнили до краен предел зала 1 на НДК на 11 ноември вечера. С концерт, продължил над два часа и половина, обичаната изпълнителка отбеляза 50 години на сцената. 

„След толкова години и след толкова изминати пътища, толкова далеч, от другата страна на планетата, искам да ви благодаря от всяка клетка на моето сърце. Написах следващата песен, когато бях далеч от вас. Тогава бях в една приказна градина и молех вятъра да ме доведе при вас. Благодаря ви, че сте с мен“, каза певицата.

Между изпълненията тя припомняше имената, с които се е срещнала през своята кариера: „Димитър Гетов е един от композиторите, с които съм работила много, както и Развигор Попов, с когото направихме цял албум“. На концерта прозвуча най-нова

Еко фотоизложба „Гласове на природата“ представя истории на най-засегнатите от климатичните промени. Откриването е на 19 август в градина „Кристал“, съобщават организаторите от фондация „Екологичен манифест – МанЕко“.

По думите им в рамките на събитието ще бъдат предоставени данни, които да повишат информираността на гражданите.

Проектът „Гласове на природата“ има за цел да съчетае сферите на визуални изкуства, природоопазване и образование, за да привлече представители на глухата общност и гражданското общество в столицата, с които да работи за повишаване на качеството на живот и стимулиране  на прилагането на проекти за социални иновации с активното участие на гражданското общество, допълват организаторите.

В допълнение към изложбата ще бъдат организирани още работилници „Климатична фр

На столичния площад "Вацлав Хавел" беше поставена скулптура-художествен синтез "Сърцето пътува" в памет на първия президент на Чехия, световноизвестен драматург, писател, правозащитник и дисидент Вацлав Хавел.

Скулптурата е дело на чешкия творец проф. Курт Гебауер и е по инициатива на множество български граждани, фондациите "Софийски дискусионен форум" и "Америка за България", Столична община и Културно-информационен център на Софийския университет "Св. Климент Охридски".

“Рaдвам се, че дойде денят, в който, след нашата седемгодишна битка, да направим така, че името на Хавел да се чува в България и в София по-често. Имаме възможност да открием това прекрасно място. Направихме всичко възможно заедно с нашите партньори от Столична община и то респективно от район “Средец‘‘ и неговия кмет Трайчо Трайков“, каза Петър Стойнов,

Българската актриса Мария Бакалова часове наред разглеждала снимки на първата съпруга на Доналд Тръмп - Ивана, за да се подготви за кастинга за ролята във филма "Стажантът". Това разказва тя пред британския в. "Гардиън", който публикува материал за нея по повод продукцията на режисьора Али Абаси. Филмът вече е по кината в Северна Америка, а във Великобритания излиза на 18 октомври. В България засега е предвидена прожекция на 24 ноември, в рамките на "Киномания".  

Действието на филма се развива през 70-те и 80-те години на миналия век и Бакалова часове разглеждала снимки на Ивана от този период. "Много грим, много прически", разказва тя. През смях Мария Бакалова си спомня как е експериментирала с прическа, наподобяваща гъба, и "тежка очна линия с много пудра", въпреки че не е имала гардероб в стила на Ивана. Според българката, която е на 28 години, нейното поколение "носи

Dubioza Kolektiv вече е в България и забавлява хората в стария град на Созопол, .

В типичния си стил да изненадва феновете си на най-неочаквани места и моменти, групата се появи тази вечер пред амфитеатъра.

Концертът е в петък, 2 август на стадион "Арена Созопол", заедно с още три групи. Това са aмериканско-нидерландската Jaya The Cat и родната Q-Check, която се събира специално за това събитие след 11 години. Третият участник „Обратен ефект“ също има момент на прекъсване и около 3-годишен период на оттегляне от музикалната сцена.

Dubioza Kolektiv, която миналата година отбеляза 20 години от създаването си през 2003 г., има зад гърба си над 10 албума. 

Групата е свирила в близо 50 държави по света. Двама от членовете на Dubioza – Брано Я

Различни са не само темите, но и материалите и начините на третиране. Две от представените глави, едната от които е автопортрет, са създадени с технически камък. В тях Арабян влага похвати от японското изкуство за поправяне на счупена керамика "кинцуги".

"Това е друга култура. В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено, докато японците дори в това счупване откриват начин за възстановяване по нов начин. Това е много шантава тема като подход и философия. Всички препятствия, през които човек преминава, го ощетяват, но го и обогатяват. Такъв е човешкият опит. Той не започва от интернет, а се трупа хиляди години", допълва авторът. Обяснява, че според философията на "кинцуги" всяко счупване и лепене е уникално, защото всяко парче се отчупва по неповторим начин. "Като при хората - когато паднеш, да се опиташ да се изправиш отново и да възстановиш съществуването си."  

Особено любопитно за него е стъклото. Сблъсква се с него преди години. "Много ми хареса като материал и като изказ, защото позволява и да го лееш като бронз, и да го изчукваш като камък. Съчетава много пластични възможности, а полировката му е страхотна. Вярно, че изработката е много сложна, тъй като стъклото е капризен материал. Не е като бронза. Той и да падне, и да нямаш някъде недоливка, може да го запълниш, да го патинираш, докато стъклото изисква дисциплина на технологията. Пропукаш ли го някъде, трябва да го изхвърлиш. Падне ли, се счупва. Но е много богат като изказ. Опитвам се да използвам скулптурната грамотност да вляза в него по друг начин, а не просто да го търся като оптика и пречупване на светлината, а по-скоро като контраст на полировка, на фактура, на мат, на гланц. Да извадя обеми и да ги подчертая. Езикът му е много богат и като съчетание, и като цвят", разказва Хари Арабян.   

Скулпторът признава, че всеки материал носи своето предимство. Стъклото обаче е много провокативно и затова му е интересно. "Влязох в него като любител, но продължавам в тази посока, колкото и да е мъчително понякога", казва той. 

Един от представените образи в изложбата е на древногръцката поетеса Сафо, която Арабян пресъздава от гръцки мрамор - материал, към който от известно време не е се обръщал, но харесва заради предизвикателствата му. Други две от главите в експозицията са създадени от множество тънки тръбички от стъкло и бронз. За тях скулпторът казва, че са като олицетворението на множеството впечатления, които човек събира през живота си, за да изгради едно произведение.

Скулптурата - възход 

На въпрос дали наблюдава покачване или спад в интереса към скулптурата, Хари Арабян отвръща, че всеки интерес се култивира. "Затова например преди години бях против, когато тук, в родния ми град Бургас, се изгради парк на скулптурите. Според мен тези скулптури трябваше да влязат в жилищните комплекси, да бъдат превърнати в знаци, да влязат в ежедневието на хората. По този начин щяха да изградят в някаква степен отношение и разбиране", обяснява той.

Признава и че скулптурата е по-тромава материя, защото изграждането е сложно. Първо се прави в глина, после следва калъп, восък, ретушираш, коригираш, опаковаш, лееш, шлайфаш, полираш, патинираш. Процесът за изграждане на една работа, дори и малка, отнема седмици. "Няма капризи, няма го този спонтанен изказ като при живописта, но това те кара да подхождаш с друга отговорност. Затова и търсиш теми, които са по-дълбоки и не толкова мимолетни. Не токова обвързани с емоционалното ти състояние, колкото със същността", смята той.

Подобно е и ситуацията с паметниците, допълва Арабян. В Бургас са познати два, които са негово дело - единият е в памет на жертвите от арменския геноцид пред храма "Сурп Хач", а другият е скулптурата в Морската градина в знак на признателност към българския народ от арменската общност. Той припомня, че одобряването на един обществен паметник е свързано с комисия, в която има и архитекти, тъй като синтезът между създадената пластика и заобикалящата я среда е важен.

"Сега сякаш има хаос в тази посока и диалогът между архитектура и тези пластики е нарушен. Неслучайно сега в световен план се търсят по-изчистени форми, които да кореспондират с архитектурната среда, докато тук на Балканите все още разчитаме на натурата, на пропагандния изказ от шмайзери, драперии, коне. Това навън сякаш изчезва. Едно е да видиш Орлеанската дева в Париж, която е старинна пластика с височина от метър и деветдесет. Няма ги тези "най-високият кръст", "най-голямата Мадона" и т.н. Ние тук все още работим на база комплекси, но в крайна сметка това опира до времето, до културните натрупвания, но и до инвеститорите и хората, които не си играят с егото, а разчитат на специалисти. Изкуството е интелектуален труд и изисква багаж, който не идва от телевизора, а е плод на книги, на история, на друга култура", коментира творецът. 

Погледът в бъдещето

Когато се връща назад във времето и се вглежда детайлно в работи от Ренесанса, Египет или Средновековието, Арабян вижда емпиричните натрупвания на архитектура, живопис, скулптура. "Това е култура, която съществува и на която можем да стъпим", казва той.

Колкото повече се обръща към миналото обаче, толкова повече се страхува от онова, което ще види в бъдещето. Притеснява го, че хората все повече се унифицират. За него индивидуалната гледна точка, особено като творец, е много важна, но всички сякаш все повече се стремят да бъдат еднакви. "Онова, което Бог ти е дал като отделна индивидуалност на седем милиарда души, ти го свеждаш до пет, десет или хиляда клишета. За мен е безумно да загърбваш онова, което ти е дадено да те отличи."

Изложбата на Хари Арабян в галерия "Пролет" в Бургас може да бъде видяна до 7 декември. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Мохамад Расулоф ще представи Германия на "Оскарите"
След бягството си от Иран режисьорът Мохамад Расулоф ще представя Германия на наградите "Оскар", съобщи АФП.  Трилърът "Семената на дивата смокиня", който е заснет тайно в Ир ...
Продължава програмата на Националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“
С изпълнения на участниците от трета и четвърта група продължава днес програмата на Националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“ в концертнат ...
Започна Националният конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“
Националният конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“ започна в концертната зала на Общинския младежки дом в Шумен. В първия ден на форума са включе ...
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
На 29 ноември е премиерата на „Комедия от грешки“. Представлението на театър „София“ ще се играе на сцената на „Театро отсам канала“, информират ...
Христо Божков: Това са майстори на четката, улавяли психологизма в образите
Изложби по повод годишнини от рождението на двама известни български художници бяха открити днес в Регионалния исторически музей (РИМ) във Враца. Първата е подредена в художествен ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Отличиха авторите на най-ефектните снимки от „Младежки Фотомаратон 777” – Ямбол
Ямболската фотографска общност връчи днес наградите на победителите в първия „Младежки Фотомаратон 777”. Общо 19 деца и младежи от града се включиха в предизвикателств ...
Мохамад Расулоф ще представи Германия на "Оскарите"
След бягството си от Иран режисьорът Мохамад Расулоф ще представя Германия на наградите "Оскар", съобщи АФП.  Трилърът "Семената на дивата смокиня", който е заснет тайно в Ир ...
Миграцията, войната и екологията бяха сред акцентите в проектите на 60-ото издание на Венецианското биенале на изкуствата
Миграцията, войната и екологията бяха основните акценти в проектите, представени на 60-ото издание на Венецианското биенале на изкуствата. Престижният форум се проведе от 20 април ...
Алекс Белини: Приключенците са тези, които пренасят познанията си за света
Изследователите, приключенците са тези, които, опознавайки и разбирайки света, го пренасят към другите хора, карат ги да разберат и да се замислят върху климатичните промени и съср ...
Продължава програмата на Националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“
С изпълнения на участниците от трета и четвърта група продължава днес програмата на Националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“ в концертнат ...
Тикер в 16:00 ч.
Ямболската фотографска общност връчи днес наградите на победителите в първия &bd ...
Начало Калейдоскоп
5598
Калейдоскоп

Хари Арабян: В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено

Според скулптора Хари Арабян в една определена възраст човек започва да се връща назад и да търси там отговорите."Сега интернет ти казва всичко, но не ти обяснява мотивите.

| 08 Ноември 2024, 13:16 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Хари Арабян: В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено
Хари Арабян: В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено
Снимка © Христо Стефанов

Според скулптора Хари Арабян в една определена възраст човек започва да се връща назад и да търси там отговорите. "Сега интернет ти казва всичко, но не ти обяснява мотивите. Затова в един момент човек има нужда да се върне малко назад, за да открие същността на човешката природа, на търсенията, на вярата." Това разказа той в интервю по повод откриването на най-новата му самостоятелна изложба скулптура в галерия "Пролет" в Бургас.

Вглеждане в старите майстори

Селекции от фондовете на художествените галерии на Варна, Бургас, Шумен и Добрич са подредени във второто издание на проекта „Галерии. Колекции. Творби“ в галерията на Съюза на българските художници (СБХ) на столичната улица „Шипка" 6.

„Това е проект, който цели да направи видими колекциите на галериите в страната. Той стартира миналата година с една изложба, в която бяха представени галериите от Стара Загора, Сливен, Казанлък и Пловдив. Тогава идеята беше да се направи представителна извадка от всяка една постоянна експозиция. Важно е да се подчертае, че първоначалната идея беше да се направи представителна извадка от постоянните експозиции“, обясни проф. Анелия Николаева, куратор на експозицията.

Тя разказа, че в хода на работата е станало ясно, че има интересни работи, които са и във фондовете, и в депата на галериите.

„За

Възпитаниците на школата по изобразително изкуство към Младежки дом - Пазарджик представиха изложба на тема "За животните с любов" в галерия "Георги Машев", където десетки жители на града се запознаха с творчеството на младите художници.

Малките художници са се справили много добре. Гордеем се, че имаме толкова талантливи деца в града, каза Мария Миланова, посетител на изложбата.

Ръководителите на школата Александра Кисовска и Нели Ризова заедно със своите възпитаници представиха на публиката произведенията. Това беше първата инициатива, с която започва новата творческа година в културната институция.

Виктория издава новия си сингъл In Between, съобщават от „Орфей мюзик“, лицензиант на Warner Music за България. По думите им това е песен за всеки, който изпитва болката от разбитото сърце или самотата.

„In Between е песен за намирането на сила в трудните моменти, показвайки, че да бъдем сами може да ни помогне да израснем и да намерим отново истинската си същност. Песента празнува могъществото на жените, като подчертава красотата на уязвимостта и устойчивостта, която идва от прегръщането на нашите емоции. Тази песен е като пътуване през самотата и себеоткриването. Става въпрос за загубата, но намирането на сила в тази уязвимост... понякога това е единственият изход. Самотата ви учи на уроци и ви помага да се излекувате. Научих се да изпитвам удоволствие да бъда сама и сега чувствам спокойствие и свобода&ldqu

Колективна изложба на участници в петнадесетото издание на Националния пленер по живопис "Шуменско плато" беше открита на втория етаж на Художествена галерия "Елена Карамихайлова" в Шумен.

На церемонията присъства зам.-кметът на община Шумен доц. Виктория Ковчазова, която връчи грамоти за участие на авторите в изложбата.

Във форума се включиха десет художници. Петима от тях от Шумен и петима от други градове.

В пленера и изложбата участваха Галина Халачева и Николай Тодоров от Добрич, Милена Младенова от гр. Бяла, Петър Тепсизов от Ямбол, Пламен Бешков от Пловдив и членовете на Дружеството на шуменските художници: проф. Димитър Балкански, Емилия Дочева, Надежда Русева, Снежана Ценова и проф. Спартак Паскалевски.

Организатори на Националния пленер по живопис "Шуменско плато" са Община Шумен и Дружеството на шуменските художници. Съгласно статута на плене

Микстейпът на рапъра Травис Скот Days Before Rodeo („Дни преди родео“) от 2014 г. достига №1 в класацията за албуми на „Билборд“, изкачвайки се от 106-та до челна позиция, след като виниловите му издания - продавани ексклузивно от уеб магазина на изпълнителя, бяха изпратени на клиентите. 

Days Before Rodeo е четвъртият No.1 на Скот. Преди това той е оглавявал класацията с албумите Utopia (2023), Astroworld (2018) и Birds in the Trap Sing McKnight (2016).

Short n` Sweet на Сабрина Карпентър слиза на второ място, след като прекара първите три седмици на върха на класацията. За четвърта седмица обаче той остава на първо място в чарта за най-популярни стрийминг албуми.

The Rise and Fall of a Midwest Princess на Чапъл Роан не се премества от третата си позиция.

Бившият номер едно

Първата творба, която посреща посетителите в бургаското пространство за изкуство, е интерпретация на скулптора по картината "Притча за слепците" от Питър Брьогел. Хари Арабян казва, че по някакъв начин тя олицетворява състоянието ни като общество в момента, но и че се надява да не е съвсем прав.   

Част от творбите му представят теми като разпятието с леко намигване към готиката и контрафорса, човешкия дух и вярата, изграждала катедрали в продължение на 200-300 години и обхващащи по няколко поколения, посочва авторът. 

Искам да прегърна всеки един от вас, каза Кичка Бодурова на своите почитатели, изпълнили до краен предел зала 1 на НДК на 11 ноември вечера. С концерт, продължил над два часа и половина, обичаната изпълнителка отбеляза 50 години на сцената. 

„След толкова години и след толкова изминати пътища, толкова далеч, от другата страна на планетата, искам да ви благодаря от всяка клетка на моето сърце. Написах следващата песен, когато бях далеч от вас. Тогава бях в една приказна градина и молех вятъра да ме доведе при вас. Благодаря ви, че сте с мен“, каза певицата.

Между изпълненията тя припомняше имената, с които се е срещнала през своята кариера: „Димитър Гетов е един от композиторите, с които съм работила много, както и Развигор Попов, с когото направихме цял албум“. На концерта прозвуча най-нова

Еко фотоизложба „Гласове на природата“ представя истории на най-засегнатите от климатичните промени. Откриването е на 19 август в градина „Кристал“, съобщават организаторите от фондация „Екологичен манифест – МанЕко“.

По думите им в рамките на събитието ще бъдат предоставени данни, които да повишат информираността на гражданите.

Проектът „Гласове на природата“ има за цел да съчетае сферите на визуални изкуства, природоопазване и образование, за да привлече представители на глухата общност и гражданското общество в столицата, с които да работи за повишаване на качеството на живот и стимулиране  на прилагането на проекти за социални иновации с активното участие на гражданското общество, допълват организаторите.

В допълнение към изложбата ще бъдат организирани още работилници „Климатична фр

На столичния площад "Вацлав Хавел" беше поставена скулптура-художествен синтез "Сърцето пътува" в памет на първия президент на Чехия, световноизвестен драматург, писател, правозащитник и дисидент Вацлав Хавел.

Скулптурата е дело на чешкия творец проф. Курт Гебауер и е по инициатива на множество български граждани, фондациите "Софийски дискусионен форум" и "Америка за България", Столична община и Културно-информационен център на Софийския университет "Св. Климент Охридски".

“Рaдвам се, че дойде денят, в който, след нашата седемгодишна битка, да направим така, че името на Хавел да се чува в България и в София по-често. Имаме възможност да открием това прекрасно място. Направихме всичко възможно заедно с нашите партньори от Столична община и то респективно от район “Средец‘‘ и неговия кмет Трайчо Трайков“, каза Петър Стойнов,

Българската актриса Мария Бакалова часове наред разглеждала снимки на първата съпруга на Доналд Тръмп - Ивана, за да се подготви за кастинга за ролята във филма "Стажантът". Това разказва тя пред британския в. "Гардиън", който публикува материал за нея по повод продукцията на режисьора Али Абаси. Филмът вече е по кината в Северна Америка, а във Великобритания излиза на 18 октомври. В България засега е предвидена прожекция на 24 ноември, в рамките на "Киномания".  

Действието на филма се развива през 70-те и 80-те години на миналия век и Бакалова часове разглеждала снимки на Ивана от този период. "Много грим, много прически", разказва тя. През смях Мария Бакалова си спомня как е експериментирала с прическа, наподобяваща гъба, и "тежка очна линия с много пудра", въпреки че не е имала гардероб в стила на Ивана. Според българката, която е на 28 години, нейното поколение "носи

Dubioza Kolektiv вече е в България и забавлява хората в стария град на Созопол, .

В типичния си стил да изненадва феновете си на най-неочаквани места и моменти, групата се появи тази вечер пред амфитеатъра.

Концертът е в петък, 2 август на стадион "Арена Созопол", заедно с още три групи. Това са aмериканско-нидерландската Jaya The Cat и родната Q-Check, която се събира специално за това събитие след 11 години. Третият участник „Обратен ефект“ също има момент на прекъсване и около 3-годишен период на оттегляне от музикалната сцена.

Dubioza Kolektiv, която миналата година отбеляза 20 години от създаването си през 2003 г., има зад гърба си над 10 албума. 

Групата е свирила в близо 50 държави по света. Двама от членовете на Dubioza – Брано Я

"Всички тези хора са вървели в една посока, вярвайки в нещо сакрално. Нямало я е сегашната динамика. Това ме привлича сега и като майсторство, и като архитектура - това цялостно виждане, което не се променя с времето и с човешката същност. Може би в някаква степен ми липсва това. Затова е и вглеждането ми в старите майстори като към една митология. Правя го, разбира се, с други, съвременни средства, при които пак има търсения в съчетанието на детайли", коментира още Хари Арабян. Той обяснява, че вдъхновението тук не е конкретна религия с нейните сюжети и канони, а по-скоро вярата и усещането за нейното отсъствие. "Липсва сякаш дълбоката цел, но дано греша", допълва скулпторът.

Материали и начини на третиране 

Различни са не само темите, но и материалите и начините на третиране. Две от представените глави, едната от които е автопортрет, са създадени с технически камък. В тях Арабян влага похвати от японското изкуство за поправяне на счупена керамика "кинцуги".

"Това е друга култура. В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено, докато японците дори в това счупване откриват начин за възстановяване по нов начин. Това е много шантава тема като подход и философия. Всички препятствия, през които човек преминава, го ощетяват, но го и обогатяват. Такъв е човешкият опит. Той не започва от интернет, а се трупа хиляди години", допълва авторът. Обяснява, че според философията на "кинцуги" всяко счупване и лепене е уникално, защото всяко парче се отчупва по неповторим начин. "Като при хората - когато паднеш, да се опиташ да се изправиш отново и да възстановиш съществуването си."  

Особено любопитно за него е стъклото. Сблъсква се с него преди години. "Много ми хареса като материал и като изказ, защото позволява и да го лееш като бронз, и да го изчукваш като камък. Съчетава много пластични възможности, а полировката му е страхотна. Вярно, че изработката е много сложна, тъй като стъклото е капризен материал. Не е като бронза. Той и да падне, и да нямаш някъде недоливка, може да го запълниш, да го патинираш, докато стъклото изисква дисциплина на технологията. Пропукаш ли го някъде, трябва да го изхвърлиш. Падне ли, се счупва. Но е много богат като изказ. Опитвам се да използвам скулптурната грамотност да вляза в него по друг начин, а не просто да го търся като оптика и пречупване на светлината, а по-скоро като контраст на полировка, на фактура, на мат, на гланц. Да извадя обеми и да ги подчертая. Езикът му е много богат и като съчетание, и като цвят", разказва Хари Арабян.   

Скулпторът признава, че всеки материал носи своето предимство. Стъклото обаче е много провокативно и затова му е интересно. "Влязох в него като любител, но продължавам в тази посока, колкото и да е мъчително понякога", казва той. 

Един от представените образи в изложбата е на древногръцката поетеса Сафо, която Арабян пресъздава от гръцки мрамор - материал, към който от известно време не е се обръщал, но харесва заради предизвикателствата му. Други две от главите в експозицията са създадени от множество тънки тръбички от стъкло и бронз. За тях скулпторът казва, че са като олицетворението на множеството впечатления, които човек събира през живота си, за да изгради едно произведение.

Скулптурата - възход 

На въпрос дали наблюдава покачване или спад в интереса към скулптурата, Хари Арабян отвръща, че всеки интерес се култивира. "Затова например преди години бях против, когато тук, в родния ми град Бургас, се изгради парк на скулптурите. Според мен тези скулптури трябваше да влязат в жилищните комплекси, да бъдат превърнати в знаци, да влязат в ежедневието на хората. По този начин щяха да изградят в някаква степен отношение и разбиране", обяснява той.

Признава и че скулптурата е по-тромава материя, защото изграждането е сложно. Първо се прави в глина, после следва калъп, восък, ретушираш, коригираш, опаковаш, лееш, шлайфаш, полираш, патинираш. Процесът за изграждане на една работа, дори и малка, отнема седмици. "Няма капризи, няма го този спонтанен изказ като при живописта, но това те кара да подхождаш с друга отговорност. Затова и търсиш теми, които са по-дълбоки и не толкова мимолетни. Не токова обвързани с емоционалното ти състояние, колкото със същността", смята той.

Подобно е и ситуацията с паметниците, допълва Арабян. В Бургас са познати два, които са негово дело - единият е в памет на жертвите от арменския геноцид пред храма "Сурп Хач", а другият е скулптурата в Морската градина в знак на признателност към българския народ от арменската общност. Той припомня, че одобряването на един обществен паметник е свързано с комисия, в която има и архитекти, тъй като синтезът между създадената пластика и заобикалящата я среда е важен.

"Сега сякаш има хаос в тази посока и диалогът между архитектура и тези пластики е нарушен. Неслучайно сега в световен план се търсят по-изчистени форми, които да кореспондират с архитектурната среда, докато тук на Балканите все още разчитаме на натурата, на пропагандния изказ от шмайзери, драперии, коне. Това навън сякаш изчезва. Едно е да видиш Орлеанската дева в Париж, която е старинна пластика с височина от метър и деветдесет. Няма ги тези "най-високият кръст", "най-голямата Мадона" и т.н. Ние тук все още работим на база комплекси, но в крайна сметка това опира до времето, до културните натрупвания, но и до инвеститорите и хората, които не си играят с егото, а разчитат на специалисти. Изкуството е интелектуален труд и изисква багаж, който не идва от телевизора, а е плод на книги, на история, на друга култура", коментира творецът. 

Погледът в бъдещето

Когато се връща назад във времето и се вглежда детайлно в работи от Ренесанса, Египет или Средновековието, Арабян вижда емпиричните натрупвания на архитектура, живопис, скулптура. "Това е култура, която съществува и на която можем да стъпим", казва той.

Колкото повече се обръща към миналото обаче, толкова повече се страхува от онова, което ще види в бъдещето. Притеснява го, че хората все повече се унифицират. За него индивидуалната гледна точка, особено като творец, е много важна, но всички сякаш все повече се стремят да бъдат еднакви. "Онова, което Бог ти е дал като отделна индивидуалност на седем милиарда души, ти го свеждаш до пет, десет или хиляда клишета. За мен е безумно да загърбваш онова, което ти е дадено да те отличи."

Изложбата на Хари Арабян в галерия "Пролет" в Бургас може да бъде видяна до 7 декември. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Мохамад Расулоф ще представи Германия на "Оскарите"
Продължава програмата на Националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“
Започна Националният конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
Христо Божков: Това са майстори на четката, улавяли психологизма в образите
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Отличиха авторите на най-ефектните снимки от „Младежки Фотомаратон 777” – Ямбол
Калейдоскоп
Мохамад Расулоф ще представи Германия на "Оскарите"
Творчески отражения
Миграцията, войната и екологията бяха сред акцентите в проектите на 60-ото издание на Венецианското биенале на изкуствата
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.